Affärssystem: HANTERA LÅSTA DATABASER

Sökväg i meny: Revision 2011-09-13
Beskrivning av rutin i Affärssystemet SystemQ

Om SystemQ hänger sig kan det finnas anledning att kontrollera om databasen är låst.

Enklast är att använda Eloquence Databasmotor:s web-sida som har port 8089 på servern. T.ex om databaservern har ip-nr 192.168.78.1 skriver man i webläsaren 192.168.78.1:8089.

Man får då upp denna bild:

Kontrollera låsningar Välj flik Lock
Om det finns låsningar kommer du få upp en lista med blockerade processer och en som har låst databasen. Denna process har status GRANTED.

Den process som är GRANTED har ett Session id (0x54297490) som kopierar med Ctrl C

Vi väljer nu flik Sessions:

Vi letar nu efter rader med Session id, jag använder helst sökfunktionen på hemsidan där jag klistrar in det kopierade Session id.

Vi ser nu ip-nummer på den PC som har låst databasen och användarkod. Vi ber nu denna person att avsluta sina SystemQ-fönster.

Om det inte är möjligt att komma i kontakt med denna PC kan vi avsluta den låsande Sessionen på databas servern. Vi skall då notera vilket TID (TaskID) raden har.

Logga in på servern med ett terminalprogram:

Utför följande kommando där du har ändrat 138 till ovanstående TaskID:


systemq1:~ # dbctl -udba killthread  138
Thread 138 has been notified.
systemq1:~ #
Affärssystem SystemQ Handbok
Affärssystem
Support
Affärssystem