"

Handbok SystemQ affärssystem

Export till kalkylark och utskrift av affärssystemets listboxar

I affärssystem finns en standardfunktion för att skriva ut resultat som visas i en listbox.

Funktionen fungerar på alla listboxar med rubrikrad, d.v.s den rad som det i nedanstående exempel står FaktDatum Moms o.s.v.

Du kan ändra sorteringen och placering av kolumner samt tända/släcka kolumner. Dessa inställningar kommer med till utskrift och kalkylark

Skriv ut listbox

Val av listbox Utskrift sker av den listbox som senast är uppdaterad
Start Du startar utskriften med Arkiv-Skriv ut-Listbox, skriv ut

Du kommer i nästa steg få välja skrivare

Utskriftsexempel Utskriftsexempel

Öppna fil manuellt i Excel

Innan man kan öppna filen automatiskt måste man lära PC:n hur den skall öppna filen. Windiows är inte helt stabilt i dessa sammanhang, men har man tur funkar det.
  • Starta Excel
  • Välj från menyn Data-Hämta extern data-Importera textfil
    Välj filformat "Alla" för att se filerna
  • Ställ in separerade fält och filursprung MS-DOS, du ser nu att åäö blir rätt
  • Välj semikolon som avgränsare, du ser nu att du får en kolumnindelning
  • Normal behöver du inte göra något här utan du kan trycka på slutför

Öppna fil automatiskt med Excel

För att få affärssystemet att automatiskt öppna filen i Excel skall man ställa in att Windows skall använda Excel för att öppna filer som har tillägget .SKV
  • Öpnna den här datorn och välj Mappalternativ
  • Välj fliken Filtyper, om SKV redan finns med i listan är inställningen klar och du behöver inte göra något mer
  • Tryck på nytt och ange SKV
  • Välj SKV från listan och tryck på ändra, välj sedan att filen skall öppnas med Excel
När du nu väljer Arkiv-Skriv ut-Listbox till kalkylark öppnas filen med Excel. Har du tur funkar kolumnindelningen, annars får du öppna filen manuellt enligt ovan.