"

Handbok SystemQ affärssystem

Affärsystemets metod för att hantera strukturartiklar med inköp

Affärssystemet hanterar försäljning av strukturartiklar som skall ha unika inköp av vissa delar för varje order

Metoden styrs dels av artikelns inställning av sammansatt artikel i egenskaper och av inställning i artikels struktur

Metod 2:"Kopiera ej till inköp" styr att strukturen skall kunna kopieras till inköp. I strukturegistret anger vi vilka komponenter som skall bli inköpsorder. (Artikel.Sam_art=2)

Artikel som skall kopieras till inköp I Artikel->Struktur->Infoga:

Välj: Kopiera struktur till inköp, räkna av vid utleverans

Välj detta för de artiklar som skall köpas specifikt till denna order

Kopiering=1 (Struktur.Dir_lev=1)

Artikel som inte kopieras till inköp I Artikel->Struktur->Infoga:

Välj:Kopiera ej till inköp, räkna av vid utleverans

Välj detta alternativ för artiklar som skall tas från lagret

Kopiering=2 (Struktur.Dir_lev=2)

Artikel för avräkning vid inleverans I Artikel->Struktur->Infoga:

Välj: Kopiera till inköp, räkna av vid inleverans

Denna inställning används t.ex. för guld som köps till guldkonto som avräknas vid detta inköp

Kopiering=3 (Struktur.Dir_lev=3)

Affärsprocessen

  1. Orderregistrering
    1. Visar saldo på ingående delar
    2. Kalkyl baserat på ingående delar
    3. Antal i order uppdateras
    4. Order per artikel visar vilka ordrar som finns på artikeln
  2. Kopiera till inköpsorder
    1. Först visas vilka leverantörer som finns för delarna i strukturen som skall köpas in
      1. VisaLeverantör-knappen visat samtliga leverantörer på alla komponenter och råmaterial
    2. Kopierar operationer som kan finnas på detaljen och skall legotillverkas av annat företag
    3. Ingående delar med "Kopiering=1" kopieras till inköpsorder
    4. Ingående delar med "Kopiering=3" kopieras till inköpsorder och
      1. Märks att inköpsraden skall räkna av lagret vid inleverans
      2. Pris och rabatt sätts till noll
      3. Enhet sätts till komponentens enhet
    5. Skriv ut eller eposta inköpsorder till leverantör
  3. Larmlista
    1. Markera i Alternativ : med artikelbehov strukturartiklar
    2. Markera i Alternativ : med uppdatera leverantör. (behövs när nya artiklar har laggs upp)
    3. Listan visar vilka övriga komponenter skall köpas in
  4. Lagersaldolista
    1. Listan används för att planera inköp mot en viss leverantör
      1. Välj med nollartiklar under Top-meny-Inställningar
  5. Inköp av lagerartiklar
    1. Inköpsorder registrera
    2. Välj leverantör enligt Larmlista
    3. Top-menyn->Verktyg->Hämta behov
    4. Skicka eller eposta inköpsorder
    5. Inleverans
    6. Leverantörsfakturakontroll
  6. Leveransplan
    1. Listan används för att planera kommande produktion
  7. Inleverans av inköp kopplat till kundorder
    1. Inleverans registreras
    2. Förbrukning av guld (Kopiering=3) registreras
  8. Arbetsorder
    1. Arbetsorder lämnas till produktion
  9. Leverantörsfakturakontroll
    1. Leverantörsfaktura tas emot och kontrolleras mot inköp och leveranser
  10. Bevakning utleveranser
    1. I Utskrift packsedel, knapp uleveranser visar lista med order som skall levereras.
    2. Arbetsorder i retur initierar utleverans
  11. Packsedel
    1. Skriver ut packsedel
  12. Återrapportera utleverans
    1. Debitera frakter
    2. Restnotera
    3. Räknar av lagret på ingående delar
    4. Fakturera
  13. Utskrift av följesedel sker antingen som tillval eller alltid eftyer återrapportering
affärssystemet