Affärssystem: SERVICEORDER

Sökväg i meny: SystemQ-Försäljning-Kundorder
Revision 2005-12-13
Beskrivning av hantering av serviceorder i Affärssystemet SystemQ

Med denna metod kan vi hantera service och garantiåtaganden som inte skall faktureras.

Metoden uhyrning av maskiner beskriver ett sätt att använda denna rutin.

Den kan användas tillsammans med uthyrning av t.ex. maskiner och/eller individregistret med uppföljning av kostnadsbärare

Syftet är att hålla reda på nerlagt arbete och åtgång av material, utskrift av arbetsdokument till servicepersonal.

Arbetsgång:

Val av ordertyp I kundorder lägger vi upp en order med ordertyp serviceorder
Maskin som skall ha service Om vi använder oss av unika artikelnummer på maskinen som skall servas skall vi alltid börja order med detta nummer. Artikelns kostnadsbärare kopieras då till orderraden och till efterkommande rader.
Material som behövs till servicen Order kompleteras med de artiklar som behövs servicen
Utskrift av arbetsorder Rutinen arbetsorder används som underlag för serviceteknikern.

För ordertyp serviceorder ändras rubriken till Serviceorder

Komplettering av order Efter arbetets utförande korrigeras ordern i orderregistreringen.

Skall resväg debiteras kan detta ske med enheterna MIL och KM.

Avsluta ordern För serviceorder ändras knappen "FaktDirekt" till AvslSevice
  • Lagret kommer att avräknas med de delar som finns på ordern.
  • Orderradernas status ändras till FAKT
  • Ingen faktura bildas
Affärssystem SystemQ Handbok
Affärssystem
Support
Affärssystem