"

Handbok SystemQ affärssystem

Leverantörsfaktura ankomstregistrera

Senaste ändring:
Sökväg i meny: SystemQ-Ekonomi-Leverantörsreskontra-Leverantörsfaktura ankomstregistrera Revision 2017-10-02
När en leverantörsfaktura inkommer kan du ankomstregistrera den. Det innebär att du registrerar belopp, moms och betaldatum. Sedan kan fakturan skickas vidare för kontering och attestering. När det är klart kommer själva konteringen att registreras i programmet Leverantörsfaktura registrera.

  1. Inskannade fakturor
  2. Epostade fakturor
  3. Epostade fakturor, inställning leverantör
  4. Konfigurering för att ta emot inkommande efakturor

Om du vill titta på en redan registrerad leverantörsfaktura anger du inkommandenummer annars lämnar du inkommandenummerfältet tomt. Om du har ett inköpsordernumret kopplat till fakturan anger du det i beställningsnummerfältet. I de fall du inte en inköpsorder kopplat till fakturan anger du företagsnummer eller namn för att påbörja registreringen.

Ange sedan fakturanummer, dett är väldigt viktigt då detta kommer att komma med på utbetalningsavier, och banklistor vid betalning. Vidare kan du ange vilket projekt fakturan gäller samt eventuella referenser.

I ankomstdatumfältet anges automatiskt dagens datum, men kan vid behov ändras. Ange fakturadatum. Om det finns betalningsvillkor angivna på leverantören räknar programmet ut förfallodag.

Markera vilken momskod som gäller fakturan, denna uppgift kan läggas in på leverantören i företagsregistret under 'Levinfo'. Registera sedan totalbelopp så räknar programmet automatiskt ut momsbelopp och bruttobelopp, du kan själv ändra om det finns öresutjämning som inte stämmer.

Om leverantörsfakturan är i valuta anger du i vilken samt till vilken kurs. Om en inköpsorder är kopplad till fakturan så kommer beställningskursen att visas i fönstret.

Om leverans av varor/tjänster är okej så kryssar du för 'Leverans'. Om det skall ske en delbetalning på fakturan kryssar du för 'Delbetalning'.

Om fakturans bank- eller postgiro skiljer sig från de som finns angivna i företagsregistret skriver du in de nya kontonumren längst ned i fönstret. Du kan redan här ange vilket betalsätt som skall användas vid betalningen.

En ankomstregistrerad faktura kan ändras och makuleras så länge den ej är bokförd genom en leverantörsfakturajournal med verifikation. Ändringar får därefter göras i Leverantörsfaktura registrera.